Λίγο πριν την αρχή
Η επικείμενη αρχή μιας νέας σχολικής χρονιάς είναι μια περίοδος με ανάμεικτα συναισθήματα. Για πολλούς εφήβους το τέλος των καλοκαιρινών διακοπών έχει μια γλυκόπικρη γεύση. Οι καλοκαιρινές ημέρες που αντιπροσώπευαν την ελευθερία τελειώνουν και ξεκινά η επιστροφή σε μια αυστηρά δομημένη ρουτίνα. Για λίγο ακόμη μπορεί να υπάρχει η δυνατότητα για περισσότερο ύπνο, χρόνος για προσωπικά ενδιαφέροντα ή για παρακολούθηση αγαπημένων σειρών, βόλτα με φίλους. Αυτές οι δράσεις αν και διασκεδαστικές, χρωματίζονται με την επίγνωση ότι σύντομα η καθημερινότητα θα είναι πολύ διαφορετική.
Καθώς οι σελίδες του ημερολογίου γυρνούν και η πρώτη μέρα του σχολείου πλησιάζει, υπάρχει μια αισθητή μετατόπιση στη διάθεση. Η μετάβαση από τις καλοκαιρινές διακοπές στη σχολική πραγματικότητα μοιάζει με ¨ταρακούνημα¨! Η ξαφνική ανάγκη του πρωινού ξυπνήματος, η πιστή εφαρμογή ενός αδιάλλακτου προγράμματος, η ανταπόκριση στις εκπαιδευτικές απαιτήσεις μπορεί να δημιουργήσει στρες.
Το κυρίαρχο βίωμα λίγο πριν την αρχή είναι ένα μείγμα προσμονής και άγχους. Η προσμονή προέρχεται από την εγρήγορση που προκαλεί κάθε νέα αρχή. Νέα τάξη, νέοι καθηγητές, η πιθανότητα νέων φίλων και εμπειριών, νέες προκλήσεις. Υπάρχει μια αίσθηση περιέργειας για το τι θα φέρει η χρονιά, ιδιαίτερα αν αυτή η χρονιά συνδέεται με κρίσιμες μεταβάσεις, όπως από τη μια σχολική βαθμίδα στην άλλη ή την πρόκληση των Πανελληνίων εξετάσεων. Η προσμονή αυτή συνοδεύεται συχνά από άγχος. Ερωτήματα όπως ¨θα ταιριάξω, θα μπορέσω να ανταποκριθώ στις απαιτήσεις, θα συνεργαστώ με τους καθηγητές¨ στριφογυρίζουν στο μυαλό. Για κάποιους οι ανησυχίες μπορεί να συνδέονται με κοινωνικές προκλήσεις, ιδιαίτερα αν υπάρχουν δύσκολες εμπειρίες στο παρελθόν.
Λίγο πριν την αρχή της σχολικής χρονιάς έχουμε την ευκαιρία του επαναπροσδιορισμού, όχι μόνο σωματικού αλλά και νοητικού και συναισθηματικού. Έχουμε μια μοναδική ευκαιρία επαναεφεύρεσης του εαυτού!
Είναι ευκαιρία :
-να ¨ξεφορτωθούμε όλα εκείνα που κάναμε την προηγούμενη χρονιά και δεν ήταν λειτουργικά ( όλοι γνωρίζουμε ποια είναι αυτά). Να αποβάλλουμε παλιές συνήθειες, αντιλήψεις ακόμη και σχέσεις που δε μας εξυπηρετούν πια.
-να θέσουμε στόχους. Δε χρειάζεται να είναι μεγάλοι. Μικροί και καθημερινοί. Μπορεί να αφορούν τη βελτίωση των βαθμών ή την καλύτερη οργάνωση.
-να υιοθετήσουμε αναπτυξιακό τρόπο σκέψης ( growth mindset). Την πεποίθηση ότι οι ικανότητες μας μπορούν να αναπτυχθούν μέσα από την αφοσίωση και τη σκληρή δουλειά. Μπορούμε να μάθουμε από τα λάθη μας. Μπορούμε να αγαπήσουμε τη γνώση. Μπορούμε να μετατρέψουμε τις προκλήσεις σε ευκαιρίες.
-να επαναεκτιμήσουμε τις σχέσεις μας. Μπορούμε να αναρωτηθούμε αν οι φιλίες μας μας επηρεάζουν με θετικό, υποστηρικτικό τρόπο. Καθώς εξελισσόμαστε οι αξίες μας και τα ενδιαφέροντά μας μπορεί να αλλάξουν. Είναι φυσιολογικό αυτό να αντανακλάται και στον κοινωνικό μας κύκλο. Δε χρειάζεται να φοβόμαστε να επιδιώξουμε καινούριες γνωριμίες αν αυτό συμβαδίζει καλύτερα με το ποιοι είμαστε αυτήν τη στιγμή.
-να βρούμε τη σωστή ισορροπία ανάμεσα στις εκπαιδευτικές υποχρεώσεις και τα προσωπικά ενδιαφέροντα. Για να συμβεί αυτό χρειάζεται να μπορούμε να βάζουμε προτεραιότητες και να κάνουμε σωστή διαχείριση του χρόνου. Έτσι εξασφαλίζουμε χρόνο και για την αυτοφροντίδα μας.
Νέα χρονιά, νέα vibes. Δεν είναι απλά μια δήλωση. Είναι μια ευκαιρία επαναρύθμισης. Από την αλλαγή στο στυλ ντυσίματος ή των μαλλιών έως την αλλαγή του τρόπου αντιμετώπισης των μαθημάτων, των καθηγητών, των φίλων, του εαυτού μας. Ας θυμόμαστε ότι εμείς διαμορφώνουμε την κάθε μέρα μας σε όλα τα πεδία.
Σύμβουλος – Ψυχοθεραπεύτρια